سقف یکی از بخش های سازه است که نقش مهمی در ایمنی آن به خصوص در برابر زلزله دارد. به همین دلیل مهندسان همواره به دنبال راهی برای بهینه سازی سقف هستند. سقف یوبوت نمونه‌ ای از سیستم‌ های مدرن است که به دلیل اجرای سریع و آسان، وزن پایین و ایمنی بالا در ساختمان‌ سازی مورد توجه قرار می گیرد.

با اجرای قالب‌ های یوبوت در حفره‌ های دال مجوف، سقف یوبوت (U-Boot) ساخته می‌ شود. دال مجوف یکی از سیستم‌ های مدرن اجرای سقف و کف بتنی است که در ساختار میانی خود، حفره‌ هایی دارد. این حفره‌ ها کاربردهای مختلفی داشته و در برخی پروژه‌ ها به وسیله یوبوت پر می‌ شوند.

سقف یوبوت وزن پایین و استحکام بالایی دارد و به عنوان یکی از روش‌ های جدید برای مقاوم‌ سازی سازه در برابر زلزله مورد استفاده قرار می‌ گیرد. برای اجرای این نوع سقف، از قالب‌ های مکعبی شکل یوبوت استفاده می‌ شود که ظاهری مسطح با قسمت داخلی تهی دارد.

یوبوت، یکی از سیستم‌های اجرا سقف دال مجوف به وسیله قالب‌های پلاستیکی است. سیستم یوبوت، از روش‌های جدید و کم مصرف اجرای سقف و کف محسوب می‌شود. مزیت‌های متعدد این سیستم، باعث گسترش کاربرد آن در سال‌های اخیر شده است.

قالب یوبوت برای اولین بار در سال 2002 میلادی (1380 شمسی) به منظور ساخت یک سازه مورد استفاده قرار گرفت. عملکرد رضایت‌بخش این قالب‌، باعث رواج آن در نقاط مختلف دنیا شد.

برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت آکادمی عمران مراجعه نمایید.