یکی از موضوعات مهم در پیمانکاری، مدیریت پیمان است. برای مدیریت سلامت پروژه‌های پیمانکاری شناخت پیمان‌ها لازم و ضروری است و در زمان بروز اختلاف به طرفین قرارداد کمک می‌کند.

شرایط عمومی پیمان pdf موافقت‌نامه‌ای است که طی آن کارفرما و پیمانکار درباره نحوه و شرایط انجام یک کار مشخص توافق می‌کنند. برای یکپارچه‌سازی فرایند انجام قراردادهای پیمانکاری، مواردی تحت‌عنوان شرایط عمومی و خصوصی در نظر گرفته شده است که طرفین قرارداد با تعهد به آن فرایند انجام کارها را پیش ببرند.

شرایط عمومی پیمان در قراردادهای پیمانکاری یکسان هستند؛ به عبارت دیگر طبق توافق، کارفرما و پیمانکار باید شرایط عمومی را به‌طورکامل بپذیرند و درصورت تخلف باید به مراجع قانونی پاسخگو باشند. ازآنجایی‌که قراردادهای پیمانکاری بزرگ پیچیدگی‌های فراوانی دارند، در شرایط عمومی پیمان کلیه حالت‌هایی که ممکن است بین طرفین قرارداد رخ دهد، در موافقت‌نامه پیمان تعیین شده است.

به‌این‌ترتیب هرگونه اختلافی در روند انجام پروژه اتفاق افتد، طرفین قرارداد با مطالعه مفاد شرایط عمومی پیمان می‌توانند به حل آن بپردازند. یکی از مهم‌ترین چالش‌های شرکت‌های پیمانکاری انجام امور مالی مربوط به قرارداد، محاسبه هزینه‌ها و گزارش‌دهی از صورت‌وضعیت‌ها و تسویه حساب‌ها است. ازهمین‌رو به کلیه پیمانکاران توصیه می‌کنیم حتما از نرم افزار حسابداری پیمانکاری به‌منظور مدیریت مالی پروژه‌ها استفاده کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت آکادمی عمران مراجعه نمایید.